Sunday, March 20, 2011

Hoover Dam / Hoover Staumauer

After driving through Death Valley I stayed at a motel in Las Vegas. Besides being colorful at night, Las Vegas was not too much of an attraction to me, so I went on to the Hoover Dam which is approximately 50 kilometers southeast of Las Vegas.
Well, Hoover Dam IS an attraction, especially if you´re interested in engineering. It was built in the 1930s an cost almost 50 million US$ (which is a multiple of that in today´s money). Back then, the southwest was sparse but the Colorado river (the river that flows through the Grand Canyon) was soon realized to be a source of power. The main reasons for constructing a dam were irrigation and producing hydroelectric power. Remember the biggest tree (some 84 m tall)? Well, Hoover Dam is almost three times as tall (220 m) and 380 m long. You can walk over the dam and actually drive on it. When doing this, you actually go from Nevada to Arizona. So make sure, you get the right time, because the time zone changes.
Entering the Hoover Dam was kind of entering a high-security airport or embassy. I had the feeling that the safety arrangements were a little overdone, but that´s none of my business. There are lots of police patrols, by foot and by car.
Hoover Dam impresses with pure numbers: The capacity is 2080 MW, the annual generation 4.2 billion kWh. The surface area of the reservoir is some 640 km². which equals four times the size of Liechtenstein (a rather small country in central Europe).
In a small museum one can comprehend the engineering challenges that had to be faced. For instance: When you build a dam, you just cannot erect it while the river is floating around you. It has to be diverted, which was accomplished by digging four tunnels, each 17 m in diameter and having a combined length of some 5 km.
Working at huge construction sites has always take a toll on workers. 112 people have lost their lives while working at the Hoover Dam (this phenomenon is not unknown in Europe as well: 177 people died while driving the Gotthard Rail Tunnel back in the 1870s and it is still present; already 8 people have met their death while working on the completion of the third Gotthard base tunnel and the Ceneri tunnel in Switzerland, both projects are expected to be finished in about 8 years).
Las Vegas is pretty well-known in Europe for its casinos. Only few people know, that the success of Las Vegas is mainly due to the workers at the Hoover Dam (which originally was called the Boulder Dam since the next town is called Boulder). However, in Boulder gambling was not permitted in these days. So, a lot of the workers chose to live in Las Vegas.

Another attraction is a bypass bridge which was opened just four weeks before I visited this place. You can walk over the bridge and have a fantastic view onto the Hoover Dam. Therefore, it of course is a tourist magnet and it is kind of a pain finding a parking lot. However, once you have accomplished this Mission Impossible, you can explore the area quite extensively.

Hoover Dam was one of the engineering highlights I have seen in the United States and it is absolutely worth any effort to visit it.

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Nachdem ich durch das Death Valley gefahren bin, übernachtete ich in einem Motel in Las Vegas. Außer daß es nachts sehr bunt ist, war Las Vegas nicht wirklich eine Attraktion für mich, daher fuhr ich zur Hoover Staumauer (aus technischer icht ist es kein Damm!), welcher sich etwa 50 km südöstlich von Las Vegas befindet.
Nunja, Hoover Dam IST eine Attraktion, insbesondere wenn man sich für Technik interessiert. Die Staumauer wurde in den 1930er Jahren erbaut und hat fast 50 Millionen US$ gekostet (welches in heutigem Geld ein Vielfaches davon ist). Damals war der Südwesten karg aber der Colorado River (der Fluß, welcher durch den Grand Canyon fließt) wurde bald als Energiequelle erkannt. Die Hauptgründe die Staumauer zu bauen waren Bewässerung und Energieerzeugung. Erinnern Sie sich an den größten Baum der Welt (84 m hoch)? Nun, die Hoover Staumauer ist fast dreimal so hoch (220 m) und 380 m lang. Man kann über die Krone laufen und sogar darüber fahren. Wenn man dies macht, fährt man tatsächlich von Nevada nach Arizona. Also muß man aufpassen, daß man die richtige Zeit hat, denn die Zeitzonen ändern sich.
Den Hoover Dam zu betreten gleicht dem Betreten eines Hochsicherheitsflughafens oder einer Botschaft. Ich hatte das Gefühl, daß die Sicherheitsvorkehrungen etwas überzogen waren, aber das ist nicht meine Entscheidung. Es gibt viel Polizei vor Ort, zu Fuß wie im Fahrzeug.
Die Hoover Staumauer beeindruckt durch pure Zahlen: Die Kapazität sind 2080MW, die jährliche Generatorarbeit sind 4,2 Milliarden kWh. Die Oberfläche des Stausees beträgt 640 km², das ist die Vierfache Fläche von Liechtenstein.
In einem kleinen Museum kann man die technischen Herausforderungen, denen man sich gegenübersah, nachvollziehen. Beispielsweise kann man eine Staumauer nicht einfach errichten, während der Fluß um einen herum weiterfließt. Er muß umgeleitet werden, dies wurde realisiert, indem vier Tunnel mit jeweils 17 m Durchmesser und einer kombinierten Gesamtlänge von 5 km gegraben wurden.
Das Arbeiten an riesigen Baustellen hat immer seinen Tribut gefordert. 112 Menschen haben ihr Leben verloren, während sie am Hoover Dam gearbeitet haben (dieses Phänomen ist auch in Europa nicht unbekannt: 177 Menschen starben beim Bau des Gotthard-Eisenbahntunnels in den 1870er Jahren, und es ist nach wie vor so; schon 8 Menschen sind ums Leben gekommen während sie an der Fertigstellung des dritten Gotthardbasistunnels und des Ceneritunnels in der Schweiz gearbeitet haben; beide Tunnel werden in etwa 8 Jahren eröffnet).
Las Vegas ist ziemlich bekannt in Europa für seine Casinos. Aber nur wenige Leute wissen, daß der Erfolg von Las Vegas hauptsächlich aufgrund der Arbeiter am Hoover Dam (ursprünglich hieß er Boulder Dam aufgrund seiner Nähe zu der Stadt Boulder) zu verdanken ist. In Boulder war damals das Glücksspiel nicht erlaubt, daher haben sich viele Arbeiter dazu entschieden, in Las Vegas zu leben.
Eine weitere Attraktion ist die Umgehungsbrücke, welche nur vier Wochen bevor ich da war eröffnet wurde. Man kann über die Brücke laufen und hat dann einen phantastischen Blick auf den Hoover Dam. Aufgrund dessen ist es natürlich ein Touristenmagnet und es ist mühsam, einen Parkplatz zu finden. Wie dem auch sei, wenn man diese Mission Impossible einmal erledigt hat, kann man die Gegend intensiv erforschen.

Die Hoover Staumauer war eine der technischen Highlight, die ich in den Vereinigten Staaten gesehen habe und es ist definitiv jede Mühe wert, sie zu besuchen.

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Pictures from top to bottom:

(1) Entering Hoover Dam
(2) View onto the dam from the main entrance
(3) Newly built bypass bridge
(4) Looking down the dam into the canyon 200 m below
(5) Reservoir
(6) Lake Mead, this is the reservoir
(7) View onto the dam from the bypass bridge

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Bilder von oben nach unten:

(1) Hoover Dam Eintritt
(2) Blick auf die Staumauer vom Haupteingang aus
(3) Neu errichtete Umgehungsbrücke
(4) In den Canyon 200 m tiefer heruntergeschaut
(5) Stausee
(6) Lake Mead, das ist der Stausee
(7) Blick auf die Staumauer von der Umgehungsbrücke aus

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