Thursday, January 16, 2014

A tribute to John Dobson (1915 - 2014) / Tribut für John Dobson (1915 - 2014)

Sad news came in this morning. John Dobson, the inventor of the Dobsonian telescope (which actually is a mount) passed away at the age of 98.
I first heard of a Dobsonian telescope (which in German simply is called a “Dobson”) in the mid-90s, when large aperture Dobsonians became available at reasonable prices. Around 1998 I bought an 8” Dobsonian. Later, in 2001/2002 I build my own 18” Dobsonian after reading Kriege’s and Berry’s fantastic book “The Dobsonian Telescope”.
After finishing my diploma studies at a university of applied sciences in central Germany in summer 2006, I was in the process of moving to Switzerland as I found an interesting job when John Dobson made a visit to Germany and crowds had the opportunity to meet him at a telescope store close to Stuttgart. Sure enough, I would not miss out on that!
I remember that John was an interesting and fascinating person who on the one hand seemed to enjoy the enthusiasm for him but on the other hand has not lost the ground under his feet. There were a lot of people who came from far away to just meet him. I remember one guy from Poland and one from the British Islands who must have travelled for 12+ hours.
John was very lively and shared lots of memories with us. One anecdote that made us laugh was that someone asked him what he did in order to stay that fit and well at his great age. John simply replied “I eat…”

Well, while it is very sad to know that John Dobson is not with us any more it makes me happy to know that he had a most interesting live and that he was able to enjoy and to share the excitements and wonders of our universe with others.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Traurige Neuigkeiten kamen heute morgen an. John Dobson, der Erfinder des Dobson-Teleskopes (was eigentlich eine Montierung ist) ist im Alter von 98 verstorben.
Ich hörte als erstes von einem Dobson-Teleskop (oder einfach nur „Dobson“) in den Mitt-Neunzigern als Dobsons mit großen Öffnungen erschwinglich wurden. Um 1998 erwarb ich einen 8“-Dobson. Später, in 2001/2002, habe ich meinen eigenen 18“-Dobson gebaut nachdem ich das fantastische Buch „The Dobsonian Telescope“ von Kriege und Berry gelesen hatte.
Nachdem ich im Sommer 2006 mein Diplomstudium an einer Fachhochschule in Zentraldeutschland abgeschlossen hatte, war ich gerade aus beruflichen Gründen dabei in die Schweiz umzusiedeln, als John Dobson Deutschland einen Besuch abstattete und die Allgemeinheit die Gelegenheit hatten ihn in einem Teleskopladen bei Stuttgart zu treffen. Natürlich würde ich mir das nicht entgehen lassen!
Ich erinner mich, dass John Dobson eine interessante und faszinierende Persönlichkeit war, die auf der einen Seite den Trubel um seine Person genoss aber auf der anderen Seite nicht den Boden unter den Füßen verloren hatte. Viele Menschen kamen von weit her nur um ihn zu treffen. Ich erinnere mich an jemanden aus Polen und jemanden von den Britischen Inseln die beide für mindestens 12 Stunden gefahren sein mussten. John war sehr munter und hat viele Erinnerungen mit uns geteilt. Eine Anekdote die uns zum Lachen brachte war, dass ihn jemand gefragt hatte wie er es denn schaffe, in seinem hohen Alter so fit zu bleiben. Johns Antwort: „Ich esse…“

Nun, während es traurig ist, dass John Dobson nicht mehr unter uns weilt so macht es mich doch fröhlich zu wissen, dass er ein höchst interessantes Leben geführt hat und dass er in der Lage war die Begeisterung und die Wunder unseres Weltalls zu genießen und mit anderen zu teilen.

No comments:

Post a Comment